De coronacrisis heeft onze kijk op samenwerken definitief veranderd. Waar we voorheen met z’n allen naar kantoor reden, hoeven we nu alleen maar op de link naar de vergadering te klikken. Afstand vormt geen belemmering meer: met de juiste digitale tools ben je misschien wel dichter bij elkaar dan ooit.
In de nieuwe situatie kun je slimmer met je tijd omgaan. Je hoeft niet om 8.00 uur in de file aan te sluiten, bent maar een halfuurtje kwijt aan de wekelijkse teamvergadering en hebt de hele middag om ongestoord aan dat ene plan te werken. Maar wat doe je als iedereen straks weer massaal afspraken op kantoor plant?
Nu je digitaal zo snel bent gegroeid, is het aan jou als ondernemer om de stijgende lijn door te zetten. Hoe kunnen de digitale tools van waarde blijven? Welk beleid past daarbij? En wat verwacht je van medewerkers?
Het belangrijkste aandachtspunt is misschien wel het begrip ‘werkplek’. Dat krijgt opeens een heel andere betekenis. Op kantoor richt je alles ergonomisch verantwoord in, maar dat heeft weinig zin als je thuis de hele dag naar een klein laptopscherm staart. De werkplek van nu is een werkplek waar je zowel op kantoor als thuis van waarde kunt zijn. En daar liggen kansen. Om gezonder te werken, maar ook om de productiviteit te verhogen én je als werkgever te onderscheiden.
Conclusie: met alleen een paar digitale tools kun je de stijgende lijn niet doorzetten. Het gaat erom hoe je de complete werkomgeving, zowel fysiek als digitaal, afstemt op de nieuwe situatie. Zo investeer je op alle fronten in een vitale organisatie.