Check: kun jij betrouwbare en verdachte mails van elkaar onderscheiden?

kun jij betrouwbare en...

Ben je benieuwd of jij en jouw medewerkers betrouwbare mails van verdachte mails kunnen onderscheiden? Je checkt het door een phishing campagne te organiseren. Het doel van zo’n campagne is niet om medewerkers in de val te lokken, maar om hun bewustwording te vergroten. Een hack kan namelijk iedereen overkomen.

 

Systra ICT is gespecialiseerd in het organiseren van phishing campagnes. “Met deze campagnes vergroten we de bewustwording op het gebied van digitale criminaliteit”, vertelt Harrie de Jong. “We beginnen met een uitleg over het belang van cybersecurity: wat gebeurt er als de organisatie wordt getroffen door een hack? Ook vertellen we hoe criminelen te werk gaan. We laten bijvoorbeeld zien waaraan medewerkers verdachte mails kunnen herkennen. Denk aan het ontbreken van een aanhef of een vreemd adres bij de afzender.”

 

Zo echt mogelijk

Na het informeren van de medewerkers verstuurt Systra ICT een paar keer per jaar een phishing mail. Om deze mail zo echt mogelijk te laten lijken, wordt zowel de inhoud als de opmaak op de organisatie afgestemd. “Dit doen we met speciale software”, legt Harrie uit. “Je bepaalt bijvoorbeeld zelf wat er gebeurt als iemand op een link klikt: je kunt medewerkers over de test informeren, maar ook een schrikeffect creëren. Samen zorgen we ervoor dat de campagne bij de doelen van de organisatie aansluit.”

 

Alert blijven

Tijdens de phishing campagne wordt er in Outlook een extra knop toegevoegd: ‘Rapporteer verdachte mail’. Medewerkers kunnen daarop klikken als er een verdacht bericht binnenkomt. “Na elke phishing mail sturen we een overzicht van de resultaten. Niet om medewerkers op de vingers te tikken, maar om ervoor te zorgen dat ze in hun dagelijkse werk alert blijven. We geven uitleg en delen tips. Gaan bepaalde medewerkers meerdere keren de fout in, dan denken we mee over manieren om hen extra te ondersteunen.”

 

Digitale veiligheid verbeteren

Het versturen van de phishing mails is geen doel op zich. Het is een middel om het thema cybersecurity op de kaart te zetten en hierover in gesprek te gaan. “Zo houd je elkaar scherp en verklein je als organisatie het risico op een hack”, zegt Harrie. “Daarnaast stellen verzekeraars en accountants steeds vaker eisen op het gebied van digitale veiligheid. Onze phishing campagne maakt het mogelijk om hier op een passende en waardevolle manier invulling aan te geven.”

Systra ICT gaat voor een veilige, efficiënte ICT-omgeving die werkt. Altijd en overal. We denken mee over de rol van ICT binnen jouw organisatie. Wat heb je nodig? En waar liggen kansen? Met de online werkplek als betrouwbare basis helpen we je om bij de tijd te blijven in een wereld die constant verandert. Door alle aspecten van ICT te verzorgen en aan elkaar te verbinden, zijn we jouw partner bij vooruitgang.

​Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ICT-ontwikkelingen

Meer weten over phishing campagnes?

Neem dan contact op met Harrie de Jong

Interessant artikel? Deel het met uw netwerk

Op de hoogte blijven?