Zo’n vijftien jaar geleden begon de jonge Klaas Kooiker met een bijl en motorzaag bij zijn vader in de schuur. Hij kloofde en zaagde hout dat hij verkocht aan mensen in de buurt. Al snel schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel en liet hij zich ook inhuren als kraanmachinist, stratenmaker en grondwerker. Inmiddels heeft Klaas vier bedrijven, beschikt hij over zijn eigen pand in Staphorst en werkt hij met een team van ruim veertig vaste medewerkers voor alle grote aannemers in de infrastructuur. Dit betekent dat ook de ICT-omgeving is gegroeid: eerst had Klaas alleen zijn eigen laptop, nu een compleet kantoor. Planner en werkvoorbereider Rolf Koobs vertelt erover.
“Elke ochtend om half 6 openen de deuren van ons pand in Staphorst. De jongens starten hun vrachtwagens en gaan op pad om in het hele land, en soms zelfs daarbuiten, werkzaamheden uit te voeren. Ook binnen op kantoor zitten we niet stil. Van acquisitie en administratie tot werkvoorbereiding en personeelszaken, er moet van alles gebeuren.”
“Op kantoor hebben we zo’n zestien werkplekken. We werkten voorheen altijd met een server, maar die was aan vervanging toe. Omdat Evert Jan Kin van Systra ICT onze VoIP-telefonie en internetverbinding al regelde, nodigden we hem en zijn collega Korné Spaan uit voor een gesprek. We kregen het advies om over te stappen naar de cloud, zodat onze ICT-omgeving voortaan flexibeler zou zijn. Dat besloten we te doen. Systra ICT regelde de migratie voor ons.”
“Van de migratie merkten we niet zoveel. Op een avond werden alle bestanden gedownload en overgezet naar de cloud. De volgende dag konden we direct op onze nieuwe, online werkplekken aan de slag. Cloudspecialist Jasper Dekker was voor de zekerheid aanwezig om te helpen. Waar nodig deed hij nog wat configuraties, maar eigenlijk verliep alles gewoon goed.”
“Het is een groot voordeel dat we nu overal en altijd bij onze bestanden kunnen, zeker voor onze medewerkers op de bouwplaats. Zij kunnen ter plekke tekeningen inzien en hoeven hiervoor niet meer speciaal naar kantoor te komen. Verder werkt alles net zo gemakkelijk als voorheen. Onze deuren staan altijd open, nu ook digitaal. Hierdoor kunnen we 24 uur per dag in bedrijf zijn voor onze klanten.”
Wil je meer weten over Cloud?
Neem dan contact op met Harrie de Jong