Ecogroen gebruikt Microsoft Azure voor grote CAD- en GIS-bestanden

Wat is een logische opvolger van onze oude server? Die vraag legde Jeroen Kragt van ecologisch adviesbureau Ecogroen voor aan drie ICT-leveranciers. Hij was niet op zoek naar een standaardproduct of -dienst, maar naar een passende oplossing voor zijn groeiende bedrijf. Samen met Systra ICT besloot hij volledig over te stappen naar de cloud.

“Als ecologisch adviesbureau zijn wij elke dag met de buitenruimte bezig. Toch zitten veel van onze medewerkers vooral binnen achter hun laptop. Een ICT-omgeving die goed functioneert, is dan ook heel belangrijk. We gebruiken Microsoft 365 en daarnaast specifieke branchesoftware. Al onze bestanden, inclusief de bijbehorende grote Autocad- en GIS-tekenbestanden, bevonden zich voorheen op onze server. In Zwolle – waar onze server stond – werkte dat prima, maar bij onze nieuwe vestiging in Amersfoort was de ICT-omgeving traag. Begin 2022 concludeerden we dat het tijd werd om de omgeving anders in te richten.”

“We nodigden Systra ICT uit om over dit vraagstuk mee te denken. Ik zat niet eerst met een salesman, maar direct met een expert aan tafel. Hij stelde voor om alle data naar de cloud te verplaatsen. Een uitdaging, omdat SharePoint Autocad- en GIS-tekenbestanden niet goed herkent. Daarom besloten we Microsoft Azure toe te voegen, een cloudserver die ruimte biedt aan deze grote bestanden. Door Azure te combineren met SharePoint en OneDrive, realiseerden we een snel toegankelijke ICT-omgeving voor onze gehele organisatie. We werken nu allemaal op dezelfde manier, kunnen eenvoudig nieuwe vestigingen aansluiten en bieden medewerkers de mogelijkheid om zowel op één van onze kantoren als thuis aan de slag te gaan.”

“Tijdens de overstap naar de cloud groeide onze organisatie. We openden twee nieuwe vestigingen: één in Meppel en één in Arnhem. We vroegen Systra ICT om bij deze vestigingen het netwerk aan te leggen. Van de benodigde bekabeling en stabiele wifi tot volledig ingerichte werkplekken: de medewerkers regelden het allemaal. In onze situatie is ICT vaak het sluitstuk, maar in dit geval lag het netwerk al klaar voordat de aannemer begon. Een uitkomst, want zo konden onze medewerkers al voor de opening op locatie aan de slag.”

“Plan is om in de komende periode ook de telefonie aan Systra ICT over te dragen. Zo beschikken we straks over één vaste ICT-partner. Daar zijn we blij mee, want door te werken met een specialistische partij kunnen we ons focussen op onze eigen expertise. Bellen we met een probleem, dan krijgen we de ondersteuning die we nodig hebben. Omdat de supportmedewerkers van Systra ICT elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen bij opdrachtgevers, kennen ze onze organisatie en weten ze direct waarover we het hebben. Die persoonlijke benadering maakt voor ons een groot verschil.”

Terug naar alle referenties
Interessant artikel? Deel het direct met uw netwerk