Zo wordt thuiswerken nóg gemakkelijker

Een laptop, een telefoon en een kop koffie. Meer heb je niet nodig voor productief thuiswerken. Of toch wel? Als werkgever kun je het thuiswerken op een eenvoudige manier nóg gemakkelijker maken.

Organiseer momenten om samen te werken

Als het aan medewerkers ligt, wordt een paar dagen per week thuiswerken het nieuwe normaal. Veel medewerkers zijn thuis productiever dan op kantoor. Tegelijkertijd liggen eenzaamheid en miscommunicatie op de loer. Zorg daarom voor vaste momenten om samen te werken. Organiseer bijvoorbeeld een teamoverleg, het liefst met een duidelijk doel. Denk aan een gezamenlijke kick-off van de week of een performancemeeting om resultaten te bespreken.

Plan een meeting-vrije dag

Samenwerken is fijn, maar medewerkers hebben ook ruimte nodig om gefocust aan het werk te gaan. Staan er op een ochtend drie calls in de agenda, dan komen ze niet in de juiste flow. Plan daarom minimaal één meetingvrije dag per week in. Zo zorg je voor een goede balans tussen contact met collega’s en individuele werktijd.

Zorg voor een professionele ICT-omgeving

Op kantoor presteert de ICT-omgeving goed, maar hoe zit dat bij medewerkers thuis? Wil je altijd en overal toegang bieden tot de ICT-omgeving, dan is een platform om te chatten, te bellen en documenten te delen onmisbaar. Je kunt bijvoorbeeld Microsoft Teams gebruiken of volledig overstappen naar een online werkplek. Vergeet daarnaast niet te checken of iedereen een snelle internetverbinding heeft.

Stel de benodigde hardware beschikbaar

Ook de hardware vormt een belangrijk aandachtspunt. Turen medewerkers de hele dag naar het kleine beeldscherm van hun laptop, dan is de kans groot dat ze aan het eind van de dag met hoofdpijn op de bank liggen. Overweeg daarom een budget waarmee medewerkers bijvoorbeeld een replicator, beeldscherm, bureaustoel of headset kunnen bestellen. Medewerkers worden hier blij van (en vaak ook nóg productiever). Een waardevolle investering dus.

Focus niet op uren, maar op output

Focus niet op het aantal gewerkte uren, maar op de geleverde output en het resultaat. Wanneer medewerkers thuis zijn, delen ze hun tijd anders in. Ze gaan tussendoor misschien een keer boodschappen doen, een wandeling maken of met de kinderen spelen. Dat is niet erg, als ze hun project aan het eind van de week maar hebben afgerond. Een totaal andere managementstijl, maar wel een die helemaal past bij nu.

Interessant artikel? Deel het direct met uw netwerk